• يکشنبه ٨ بهمن ١٤٠٢-١٢:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٦٦
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران: 9-211

باید در به کار بردن کامپوزیت در نمای ساختمان ها تجدید نظر جدی صورت گیرد / نیمی از ساختمان های دولتی ناایمن هستند

قدرت الله محمدی در ارائه گزارش حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی، ضمن اشاره به این که حدود نیمی از ساختمانهای دولتی، ناایمن هستند گفت: باید در به کار بردن کامپوزیت در نمای ساختمان ها تجدید نظر جدی صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، قدرت الله محمدی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی، در خصوص گزارش از اقدامات سازمان خود پیرامون اطفای حریق آتش سوزی بیمارستان گاندی، در صحن شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد و خاطر نشان کرد: در پی آتش سوزی بیمارستان گاندی، به ده مرکز فراخوان داده شد و مأموران خدوم آتش نشانی فوراً به محل بروز حادثه اعزام شده، و اطفای حریق در ساعت اول، با تلاش ویژه مأموران، بدون فوتی و تلفات جانی، صورت پذیرفت.
محمدی افزود: خط قرمز سازمان آتش نشانی در  عملیات امداد رسانی، مراکزی است که شهروندان و ساکنین نمی توانند از معرکه بروز حادثه فرار کنند؛ مانند مراکز نگهداری سالمندان و بیمارستان ها. اولویت ما در بیمارستان ها، نجات بیماران و همراهان است. در حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی، در ثانیه های طلایی و دقایق اولیه، با کمک و همکاری اورژانس، همه بیماران به خارج محدوده بروز حادثه هدایت و همراهی شدند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی، با اشاره به دریافت تماسی عجیب از شهر کردستان در خلال عملیات امدادرسانی گفت: شخصی با سامانه 125 ارتباط برقرار کرده و با ارائه آدرسی، خواستار امداد و نجات برای فرزند خود شد. در خلال این تماس، همکاران در جواب اشاره کردند که تمامی شهروندان و بیماران را نجات داده ایم. اما این شهروند اظهار داشت که جنین ما در آدرس یاد شده، در بیمارستان در حال نگهداری است. در پی این تماس، با هوشیاری مأموران، 9 جنینی که در این بیمارستان نگهداری می شدند؛ با رعایت دستورالعمل های لازم، به بیرون منتقل شدند. 
وی افزود: در این حادثه با هوشیاری و خدمت به موقع همکاران کادر درمان و مأموران آتش نشانی، از 9 جنین وکودک یکساله تا پیرمرد هفتاد ساله و یازده بیمار تحت مراقبت های ویژه، بحمدلله همگی جان سالم به در بردند و حفظ شدند. این موفقیت حاصل تلاش تمام همکاران امدادی و کادر آتش نشانی است. 
وی با اشاره به ضرورت و اهمیت گزارش دهی به موقع شهروندان در هنگام بروز حادثه، گفت: تماس یک شهروند از خیابان ولیعصر در پی مشاهده آثار آتش سووزی و حضور سریع مأموران از بروز حادثه جلوگیری کرد. این در حالیست خود مسئولین بیمارستان بعد از رسیدن اولین نیروهای آتش نشانی، متوجه بروز حادثه شدند. 
محمدی ادامه داد: متأسفانه در بیمارستان، هیچ ابزار نظارتی برای تشخیص و اطفای حریق وجود نداشته است. 
وی با اشاره به محل مبدأ آتش سوزی و علت بروز این حادثه در بیمارستان اظهار داشت: حریق از اتاق 106 طبقه 16 ساختمان بیمارستان گاندی شروع شد و زمانی که اتاق آتش گرفته، حریق به نمای کامپوزیت بیمارستان سرایت می کند. 
وی با هشدار دادن به ناایمن بودن استفاده از نمای کامپوزیت در ساختمان گفت: نمای کاپوزیت از مواد بنزینی و فرآورده های اشتعال‌زای نفتی تشکیل می شود که به کار رفتن آن در ساختمان بسیار ناایمن و حادثه زاست. 
محمدی خاطرنشان کرد: مبدأ حریق بیمارستان دار طیقه شانزدهم بوده. اگر نمای بیمارستان از کامپوزیت نمی بود؛ آتش به بخش های دیگر سرایت نمی کرد و هیچ یک از دیگر بخش های بیمارستان، دچار حریق نمی شد. ما بسیار سریعتر مأموریت اطفای حریق را انجام می دادیم؛ باید در به کار بردن کامپوزیت در نمای ساختمان ها و به خصوص بیمارستان ها تجدید نظر جدی صورت بگیرد.
 وی ادامه داد: علیرغم هشدار و تذکر دادن های مکرر، اهمیت ایمنی را متأسفانه در اولویت آخر قرار دادند؛ در صورت اینکه اگر یک هزارم این خسارت وارده را صرف ایمن سازی می کردند، این اتفاق نمی افتد. 
مدیر عامل سازمان آتش نشانی، با اشاره به فعال نبودن دوربین های نظارتی بیمارستان و عدم فعال بودن سامانه اعلام حریق، خاطرنشان کرد: اگر این قابلیت های ضروری در بیمارستان فعال بود، در ثانیه اول بروز حادثه، خبردار شده و از بروز چنین حادثه‌ای جلوگیری می شد. 
محمدی ضمن تأکید بر تخصیص بودجه به مقوله ایمنی سازی گفت: ایمن سازی در نهاد و ها و ارگان های دولتی در اولویت نیست؛ وی افزود: بیش از نیمی از ساختمان های دولتی ما، ناایمن هستند و به هنگام بازرسی سازمان آتش نشانی، از ورود و بازرسی مأموران ما جلوگیری می کنند. 
وی در پایان با اشاره به نقش بیمه ها در مقوله ایمن سازی شهر، گفت: چرا سازمان های بیمه‌ای که غالباً دولتی هستند؛ ساختمان های ناایمن را پیش از ایمن سازی، بیمه می کنند؟ دولت باید قانونی را مصوب کند تا بیمه شدن ساختمان ها منوط به دریافت تأییدیه ایمنی از سازمان آتش نشانی باشد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: